smallebanner.jpg
  • Advisering en ondersteuning in het kader van de op u rustende wettelijke verplichtingen inzake zorgplicht
  • Invulling van de functie van onafhankelijke klachtenfunctionaris verplicht op grond van de Wkkgz

Onafhankelijke klachtenfunctionaris:

Waarom?
Wettelijke verplichting (Wkkgz):

  • Clientbelang centraal;
  • Kwaliteit;
  • Laagdrempelig;
  • Onafhankelijk

Voor wie geldt de verplichting?
Voor zorgaanbieders: natuurlijke personen die in persoon of beroepsmatig zorg verlenen of beroepsmatig zorg doen verlenen en een rechtspersoon die beroeps- of bedrijfsmatig zorg doet verlenen. De zorgaanbieder kan dus ook een alleenwerkende zorgaanbieder zijn (een zgn. «eenpitter»)

Wat wordt er verwacht?

  • Inrichting van een schriftelijke klachtenprocedure: laagdrempelig effectief en kenbaar voor de cliënt
  • Beschikken over een (onafhankelijke) klachtenfunctionaris
  • Verplichte aansluiting bij een erkende geschillencommissie

Waarom is aandacht voor klachtmanagement en inzet klachtenfunctionaris überhaupt belangrijk?

  • Voorkomen klachten
  • Voorkomen escalatie: maak van een klacht een aanbeveling!
  • Voldoen aan wettelijke verplichtingen (zorgplicht, inrichting klachtprocessen)
  • Kwaliteit
  • Efficiëntie: een goed ingericht klachtproces met professionele klacht/claimbehandeling bespaart u onnodige hoge juridische kosten, frustratie en tijd die u aan uw core business wilt besteden

Wat kunnen wij voor u doen?
Ontzorging op het gebied van klachtmanagement:

  • Training en advisering inzake het voorkomen en omgaan met klachten en invulling (wettelijke) zorgplicht
  • Claimbehandeling van A-Z
  • Invulling rol klachtenfunctionaris Wkkgz
  • Advisering over de inrichting van uw klachtproces