- Advisering en ondersteuning in het kader van de op u rustende wettelijke verplichtingen inzake zorgplicht
- Invulling van de functie van onafhankelijke klachtenfunctionaris verplicht op grond van de Wkkgz
Onafhankelijke klachtenfunctionaris (lid van de VKIG):
Waarom?
Wettelijke verplichting (Wkkgz):
- Clientbelang centraal;
- Kwaliteit;
- Laagdrempelig;
- Onafhankelijk
Voor wie geldt de verplichting?
Voor zorgaanbieders: natuurlijke personen die in persoon of beroepsmatig zorg verlenen of beroepsmatig zorg doen verlenen en een rechtspersoon die beroeps- of bedrijfsmatig zorg doet verlenen. De zorgaanbieder kan dus ook een alleenwerkende zorgaanbieder zijn (een zgn. «eenpitter»)
Wat wordt er verwacht?
- Inrichting van een schriftelijke klachtenprocedure: laagdrempelig effectief en kenbaar voor de cliënt
- Beschikken over een (onafhankelijke) klachtenfunctionaris
- Verplichte aansluiting bij een erkende geschillencommissie
Waarom is aandacht voor klachtmanagement en inzet klachtenfunctionaris überhaupt belangrijk?
- Voorkomen klachten
- Voorkomen escalatie: maak van een klacht een aanbeveling!
- Voldoen aan wettelijke verplichtingen (zorgplicht, inrichting klachtprocessen)
- Kwaliteit
- Efficiëntie: een goed ingericht klachtproces met professionele klacht/claimbehandeling bespaart u onnodige hoge juridische kosten, frustratie en tijd die u aan uw core business wilt besteden
Wat kunnen wij voor u doen?
Ontzorging op het gebied van klachtmanagement:
- Training en advisering inzake het voorkomen en omgaan met klachten en invulling (wettelijke) zorgplicht
- Claimbehandeling van A-Z
- Invulling rol klachtenfunctionaris Wkkgz
- Advisering over de inrichting van uw klachtproces